For Pet Sitters

For Pet Sitters

Tapaaminen ja tutustuminen: Näin voitat lemmikinomistajan ja lemmikin luottamuksen

Tapaaminen ja tutustuminen: Näin voitat lemmikinomistajan ja lemmikin luottamuksen

Opi hallitsemaan tapaamiset ja tutustumiset niin, että rakennat luottamusta omistajiin ja luot kestäviä suhteita heidän rakkaisiin lemmikkeihinsä.

Opi hallitsemaan tapaamiset ja tutustumiset niin, että rakennat luottamusta omistajiin ja luot kestäviä suhteita heidän rakkaisiin lemmikkeihinsä.

Written by: Emmi - Woofi Team

Last Updated on 4.8.2025

Mikä on tapaaminen ja tutustuminen?

Tapaaminen ja tutustuminen on ennakkotapaaminen lemmikinomistajan, lemmikin ja mahdollisen hoitajan välillä ennen palveluiden varaamista. Se pidetään yleensä lemmikin kotona, jossa tämä tuntee olonsa turvalliseksi. Samalla hoitaja pääsee näkemään ympäristön ja tutustumaan lemmikkiin. Tämä on molemminpuolinen tilaisuus arvioida, onko hoitaja ja lemmikki hyvä pari.

Tapaaminen on tilaisuutesi loistaa ja näyttää, miksi juuri sinä olet oikea valinta tärkeän perheenjäsenen hoitajaksi. Luottamus alkaa tästä kohtaamisesta.

Ensivaikutelma ratkaisee

Saavu ajoissa ja pukeudu siististi mutta mukavasti – vaatteisiin, joissa karvat eivät haittaa. Ota mukaan muistivihko muistiinpanoja varten. Ammattimainen olemus ja valmistautuminen erottavat sinut heti muista.

Anna lemmikin tehdä aloite

Älä kiirehdi lemmikin luo – anna sen tulla itse luoksesi. Mene sen tasolle ja puhu rauhallisesti ja lempeästi. Pieni, turvallinen herkkupala (omistajan luvalla) voi auttaa luomaan myönteisen ensivaikutelman. Jokainen lemmikki on erilainen – osa tulee heti syliin, toiset tarvitsevat aikaa.

Kysy oikeita kysymyksiä

Näytä ammattitaitosi kysymällä tarkasti lemmikin rutiineista: ruokinta-ajoista ja määristä, lempikävelyreiteistä, leikeistä ja mahdollisista tavoista. Kysy myös hätätilanteista, eläinlääkäristä ja eri tilanteiden toimintatavoista. Omistaja haluaa nähdä, että olet valmistautunut ja otat heidän lemmikkinsä hyvinvoinnin vakavasti.

Kerro kokemuksistasi

Älä ujostele kertoa aiemmista kokemuksistasi. Kerro tarinoita entisistä asiakkaista (ilman yksityiskohtien paljastamista), mainitse koulutukset tai sertifikaatit ja selitä hoitofilosofiaasi. Jos sinulla on omia lemmikkejä, kerro miten se on vaikuttanut näkemykseesi eläinten hoidosta.

Ota huolet puheeksi etukäteen

Ole rehellinen toimintatavoistasi: miten toimit hätätilanteissa, kuinka usein viestit omistajalle ja mitä lisäpalveluita tarjoat. Selitä, mitä tapahtuu esim. huonolla säällä, jos lemmikki sairastuu tai jos sinulle tulee este. Hyvä varasuunnitelma tuo luottamusta.

Rakenna pitkäaikaisia suhteita

Muista: omistajat etsivät enemmän kuin palveluntarjoajaa – he etsivät henkilöä, joka välittää aidosti heidän lemmikistään. Näytä innostuksesi lemmikkiä kohtaan ja osoita, että lemmikinhoito on sinulle sydämen asia.

Seuraa tapaamista viestillä

Lähetä kiitosviesti 24 tunnin sisällä. Mainitse jotain erityistä heidän lemmikistään ja ilmaise kiinnostuksesi hoitotyöhön. Henkilökohtainen lähestymistapa voi ratkaista valinnan sinun eduksesi.

Menestyksen salaisuus

Menestyvimmät hoitajat ymmärtävät, että he eivät hoida vain eläimiä – he tarjoavat mielenrauhaa. Kun lähestyt jokaista tapaamista aidolla eläinrakkaudella ja ammattimaisella otteella, niin lemmikki kuin omistajakin tuntevat olonsa turvalliseksi kanssasi.

Hyvä maine lemmikinhoitoyhteisössä kasvaa jokaisesta onnistuneesta suhteesta – kaikki alkaa siitä tärkeästä ensikohtaamisesta.